تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۱۲۶۳ را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۱۲۴۳ سقوط کند. همانطور که در نمودار زیر دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند صعودی ۱۱۸۰ به ۱۳۴۶ تشکیل شده است.

بررسی امواج الیوت ویو بیانگر آن است که قیمت جهانی اونس طلا در موج نزولی e یعنی پنجمین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۱۳۴۶ قرار گرفته است و این موج می تواند قیمت را تا سطح ۱۲۴۳ پایین بکشاند که این سطح محل برخورد قیمت به خط روند کاهشی رسم شده است.

از آنجایی که قیمت آن دو مرتبه (۲۳ آوریل و ۲ مه ۲۰۱۹) در شکست سطح حمایت ۱۲۶۳ ناموفق بوده است ممکن است برای مدتی در حوالی سطح حمایت ۱۲۶۳ متوقف شود یا به نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۸۳ اصلاح کوتاهی داشته باشد.

در چارت یک ساعته بررسی خطوط فیبوناچی پروجکشن از روند کاهشی ۱۳۲۴ نشان می دهد که سطوح حمایت به ترتیب بر روی ۱۲۶۷ و ۱۲۵۸ قرار دارند که هر یک از این سطوح بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی و ۱۰۰ درصدی تشکیل شده اند.

به باور ما این سطوح حمایت به همراه سطح حمایت دیگر در ۱۲۶۳ می توانند مانع از فرود قیمت شوند و این در حالی است که در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۱۲۸۳ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود موجب تقویت قیمت آن به سطوح ۱۲۹۱ و ۱۲۹۹ می شود. در چارت بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده اند.

در آستانه انتشار صورتجلسه نشست بانک مرکزی آمریکا ، ارزش دلار آمریکا تقویت شده و نشانه هایی از کاهش تنش های تجاری بین آمریکا و چین نیز باعث کاهش قیمت جهانی اونس طلا به پایین ترین نرخهای ۲ هفته گذشته شده است. در واقع پس از آنکه آمریکا محدودیت های تجاری علیه شرکت چینی هوآوی را کاهش داد، ارزش دلار آمریکا تحت تاثیر افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا به بالاترین نرخهای ۴ هفته گذشته صعود کرد و تقویت ارزش دلار آمریکا و تمدید ۳ ماهه مهلت واشنگتن به شرکت هوآوی موجب شده تا قیمت جهانی طلا با کاهش مواجه شود.

وزارت بازرگانی آمریکا مجوزی را برای شرکت چینی هوآوی صادر کرد که می تواند تا تاریخ ۱۹ اوت محصولات آمریکایی را خریداری کند و بازار نیز این اقدام وزارت بازرگانی آمریکا را نشانه ی در جهت کاهش تنش های تجاری میان آمریکا و چین تعبیر کرده است و پیش بینی می شود در صورت ادامه ی حرکت افزایشی دلار آمریکا ، قیمت جهانی اونس طلا باز هم تضعیف شود.

از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار آمریکا قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

امروز بحث های مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در صورتجلسه اهمیت خاصی دارد و بسته به اینکه جزئیات صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا چه باشد قیمت جهانی اونس طلا نیز واکنش نشان خواهد داد. بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است.

بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص چشم انداز نرخ بهره چگونه بوده است؟ روشن شدن این سوالات می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند قیمت جهانی اونس طلا را بعد از انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران تا حدود زیادی مشخص کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا